Bij een crisis is vertrouwen in de top cruciaal

In deze bijzondere tijden schieten de kijkcijfers omhoog als minister-president Rutte en de RIVM baas Van Dissel een persconferentie geven. Welke maatregelen moeten we treffen? Hoe ver moeten we gaan? Wat zijn de ‘juiste’ besluiten in deze uitzonderlijke situatie? Kunnen we deze besluiten vertrouwen?

Het voorlopige besluit om scholen niet (direct) te sluiten, zorgt voor misschien wel voor één van de meest kritieken op Rutte. ‘Hij heeft geen idee hoe het is om als ouder ’s ochtends vroeg een kleuter af te zetten bij de klas en het dan onmogelijk is om afstand te houden.’ Gelukkig wordt onze minister-president omringt door ministers en oppositieleiders die dit wel weten en die de minister-president scherp houden en hierop aanspreken.

In het bedrijfsleven en eigenlijk alle grote organisaties is dit niet anders.

In tijden van crisis kijken mensen naar de top van de organisatie. Dan is vertrouwen in de door de directie en Raad van Commissarissen uitgezette koers cruciaal: vertrouwen dat de top van de organisatie weet waar ze over spreken en in staat zijn om de ‘juiste’ besluiten te nemen. Hoe wordt de gezondheid van de werknemers gewaarborgd? Hoe worden de operationele risico’s beperkt? Er bestaan geen perfecte besluiten maar het maken van doordachte besluiten vraagt om een directie en Raad van Commissarissen die aangesloten is bij haar werknemers, haar klanten en leveranciers en juist daarom, om een goed opgebouwd en gelaagd team.

Bij de samenstelling van een team kiezen we van nature kiezen graag collega’s die hetzelfde in de wedstrijd staan, die op onszelf lijken, met een vergelijkbare achtergrond.  Terwijl, in tijden van crisis wil je een regering maar ook een directie en Raad van Commissarissen die de signalen uit de samenleving respectievelijk organisatie echt kennen en begrijpen. In tijden van crisis wil je een gelaagd en bewust opgebouwd team waar de ‘countervailing power’ zorgt voor het komen tot de doordachte besluiten ten goede van de organisatie en betrokken.

Makkelijk wordt een crisis nooit. Maar op het moment dat het er om spant, weet je waarom je kiest voor diversiteit, voor constructieve tegenspraak en herkenbaarheid voor de samenleving resp. je medewerkers en klanten. Want alleen op die manier houd je de lijnen open, blijven mensen luisteren als je nieuws brengt en kun je doordachte besluiten maken.

 

Verschenen op: https://voorburgsdagblad.nl/Columns/bij-een-crisis-is-vertrouwen-in-de-top-cruciaal

non executive search